De tweede en derde week

12 februari 2017 - Cliffs Of Moher, Ierland

Hallo allemaal!

Het zijn weer een paar stressvolle weken geweest. Niemand had me gewaarschuwd dat je zo ontzettend veel moest regelen tijdens het studeren in het buitenland. Constant mailen met school, DUO benaderen, een marathon over de campus rennen omdat je je inschrijfformulier op 10 verschillende plekken moet laten ondertekenen door 40 verschillende mensen, 6 keer je vakkenpakket veranderen omdat de vakken niet met elkaar samen gaan en boeken aanschaffen voor 50 euro per stuk... Maar nu alles eindelijk is geregeld kan het leren echt beginnen.

Standing on the edgeIk ben onderhand al drie keer in Dublin geweest om de toerist uit te hangen door naar verschillende sight-seeings te gaan, lokaal bier te proeven in pubs en de Penny's (oftewel de Primark) te plunderen met mijn studenten budget. Vorig Cliffs of Moherweekend zijn we naar één van de 'top'punten van Ierland geweest, The Cliffs of Moher. 8 uur in de bus zitten was dit mooie uitzicht zeker waard! Het waaide niet al te hard en de zon begon te schijnen toen we aankwamen. En wauw, het uitzicht is een aanrader voor iedereen!

Daarnaast zijn we dit weekend naar Wicklow gegaan, dat is een natuur gebied in de buurt van Dublin. Ik denk niet dat ik ooit moe zou kunnen worden van het uitzicht hier, alles zit er 'Iers' uit maar is tegelijkertijd erg verschillend. Eenmaal op de top van de berg raakten we in gesprek met een paar ouderen die vertelde over hoe mooi Ierland wel niet was. Ze bleken vervolgens Brabanders te zijn die de inwoners hier zo enorm aardig vonden hier dat ze 10 jaar geleden besloten om hier naartoe te verhuizen.

Ik heb eindelijk mijn andere huisgenootjes ontmoet die op één na allemaal Ierse Waterfall of Wicklowmeiden zijn. Laten we zeggen dat mijn keuken met 15 man in Nijmegen nog schoner wordt gehouden dan de drie Ierse meiden het hier doen... Mijn kamer hangt onderhand al vol met foto's en brieven die ik gekregen heb. Helaas heb ik er nog geen terug kunnen sturen omdat ze hier nergens in Maynooth postzegels schijnen te verkopen. Onder het motto: 'Doe eens gek' heb ik me aangemeld voor een aantal studenten/sportverenigingen. Yoga en dans zijn niks nieuws (ook al zit ik daar ook bij) dus ben ik lid geworden van de trampoline club, Antropologie vereniging en de IESN. Wekelijks worden er voor de studenten activiteiten en trips op en van de campus georganiseerd, waaronder een paar weekendjes weg naar bv. Belfast en Galway. Naast dat heb ik altijd wel wat te doen. Filmavondjes, samen koken, boodschappen doen, het dorp in, ENORM veel huiswerk maken (geen grapje, ikStappen Maynooth lees 7 lange artikelen per dag en heb 5 dikke schoolboeken die me ook wel goed bezig weten te houden), dansen in de regen, onze eigen koffieproeverij op de campus houden en ga zo maar door. Over twee weken komen de eersten mijn kamer in Maynooth bewonderen en dan zit al bijna elk weekend van maart en april vol met vrienden en familie die me komen opzoeken!

Een paar handige tips voor de mensen die in maart en april komen:

Altijd naar de disabled wc gaan!Ik weet ook niet precies wat ze hier tegen wc's hebben, maar neem altijd iets van Er is altijd wel iets raars op de wc's hier..schone doekjes of een knijper voor je neus mee. Bijna alle wc's zijn erg smerig, zelfs op de campus. De mensen vergeten hier 9 van de 10 keer om door te trekken, en onze enige theorie hiervoor is waterbesparing (?). Daarom hebben Rachelle en ik de Disabled wc gevonden, de enige wc die relatief gezien de schoonste is van allemaal. Het is wel fijn dat de bedrijven altijd even vertellen hoe je het beste je behoefte kunt doen.

Maynooth leer ik steeds beter kennen. We weten onderhand al waar we moeten zijn om boodschappen te doen, uiteten te gaan en bier te halen. Hoezo bier halen dan? Na 2 jaar gewend te zijn aan het uitgaansleven dacht de wet in Nederland even grappig te doen en de leeftijdsgrens van 16 te veranderen naar 18, waardoor ik als 17e jarige dus weer ID's kon gaan lenen. Denk je hier vanaf te zijn, zijn de meeste nightclubs 21+. Bedankt hé Ierland.

1. Mama:
    13 februari 2017
    Hoi lieverd,
    Wat schrijf je toch leuk!! En heerlijk om te weten dat het zo goed met je gaat en je je geen seconde verveel. Geniet ervan lieverd...kijk weer uit naar je volgende avontuur...en foto`s.
    LOVE YOU XXX